القهوة اللي في آخر الشارع

الكاتب : Null
320 مشاهده

القهوة اللي في آخر الشارع ، بنلاقيها موجودة في شوارع كتيرة ، والمهم في الموضوع إن مصالح ناس بتتعطل بسبب عربيات مركونة يمين وشمال ، ولو حد حظه وحش وعدى من الشارع ده وهو وراه حاجة مهمة ، ربنا يتولاه برحمته ، شاهدوا الفيديو وأنتم تفهموا حجم الكارثة .


القهوة اللي في آخر الشارع – فيديو – أحمد محمد عبد المنعم :


المصدر 


أسباب رفض سلوك “الزبون” اللي قاعد في القهوة اللي في آخر الشارع :


الزبون اللي بيبقى قاعد في القوة اللي في آخر الشارع تحديداً ، لو معاه عربية وراكنها جنب القهوة ، وغيره عامل كده وغيره ، فبنلاقي الطريق أتقفل ويا دوب يعدي عربية ، ولو العربية ضخمة شوية مش هتعدي بسهولة ، وممكن العربية “تحك” أو تخربش العربيات الراكنة وتبقى خناقة كبيرة جداً ، ويحصل مشاكل من البداية نقدر نتلاشاها .

إذا كان الزبون بتاع القهوة اللي في آخر الشارع ، فاضي ومش وراه حاجة ، فلازم يدي الطريق حقه ، ولازم يراعي إن في ناس “الثانية” عندهم تساوي كثير ، ممكن يكون معاه حالة خطيرة وحظه أو الزحمة غيرت إتجاهه وجابته من الشارع ده ، ناهيك بقى عن الناس اللي حوالين الكافيهات والقهاوي دي ، مش بيلاقوا مكان يركنوا وبرضة مصالحهم بتتعطل .

بعض الحالات اللي لازم الناس كلها تتعاون فيها مع بعض علشان الناس دي تعدي بسلام :

  • مريض معدي في عربية إسعاف من الشارع ده بين الحياة والموت .
  • سيدة حامل في طريقها للمستشفى من أجل الولادة أو من أجل شيء طارئ .
  • سيارة مطافي رايحة تطفي حريقة في أي مكان وعدت من الشارع ده .
  • مشوار شغل ولو اتأخرت عنه هيضيع من إيديك .
  • ميعاد مهم لازم توصل في الوقت اللي أنت متفق عليه والا ده هيضر بشكلك .
  • الناس اللي حاجزه ميعاد قطار ولازم يوصلوا قبل ما القطار يتحرك والا هيفوتهم .

حق الطريق بشكل عام :


عَنْ عَطَاءِ بنِ يَسَار ، عَن أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيّ ، عَنِ النَّبِي صلى الله عليه وسلم قال: إِياكُم وَألْجُلُوسَ عَلَى الطُّرُقَاتِ ، فَقَالُوا : مَا لَنَا بُذ ، إِنما هِيَا مَجَالِسُنَا ، نَتَخَدثُ فِيهَا ، قَالَ : فَإِذَا أَبَيْتُمْ إلاَّ المجالس ، فَأَعطُوا اَلطرِيقَ حَقُّهَا ، قَالُوا : وَمَا حَقُ اَلطرِيقِ ؟ قَالَ : غَضُّ اَلْبَصَر ، وَكَفُّ اَلأذًى ، وَرَدُّ السلاَم ، وًأمْر بِالْمَعْرُوف ، وَنَهي عَنِ اَلْمُنْكَرِ.

أ – غض البصر: الأمر بغض البصر يشترك فيه الرجال والنساء على حد سواء فتعمد النظر يورث القلب علاقة يتعذب بها الإنسان.

ب – كف الأذى: ومن حقوق الطريق، كف الأذى وعدم إيذاء الناس في أبدانهم أو أعراضهم. وفي الحديث الذي رواه عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما، أن النبي قال: المسلم من سَلِم المسلمون من لسانه ويده.

جـ – رد السلام: ومن حقوق الطريق: رد السلام، وهو واجب لقوله في حديث أبي هريرة رضي الله عنه: خمس تجب للمسلم على أخيه: رد السلام، وتشميت العاطس، وإجابة الدعوة، وعيادة المريض، وإتباع الجنائز .

د – وجوب الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر: هذا باب عظيم الشأن والقدر، به كانت هذه الأمة خير الأمم: كُنتُم خَيرَ أُمَّةٍ أُخرِجَت لِلنَّاسِ تَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَتُؤمِنُونَ بِاللهِ .
وفي الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر فوائد عظيمة للأمة، منها: نجاة سفينة المجتمع من الهلاك والغرق، ومنها قمع الباطل وأهله، ومنها كثرة الخيرات والحد من الشرور، ومنها استتباب الأمن، ومنها نشر الفضيلة وقمع الرذيلة… إلخ.

هـ – ومن حق الطريق: إزالة الأذى من الطريق:

من الآداب المستحبة في الطريق! إزالة الأذى عن الطريق، بل هي من الإيمان: قال صلى الله عليه وسلم: الإيمان بضع وسبعون شعبة أو بضع وستون شعبة، فأفضلها قول لا إله إلا الله، وأدناها إماطة الأذى عن الطريق والحياء شعبة من الإيمان “رواه البخاري” .


Update : 2017-11-08 | By: iCoN

موضوعات اخري قد تهُمك

Leave a Comment

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على ذلك، ولكن يمكنك الاعتراض إذا رغبت. موافق قراءة المزيد

Privacy & Cookies Policy